Sciences of the Territory

Scienze del Territorio is the on-line journal of the Territorialist Society. It hosts innovative contributions aimed at the valorisation of the territorial heritage, reconciling the broad range of views, approaches and meanings given to places and to territories, which since too long have been separated in different disciplines and institutional praxis, as well as to proposals for transformation projects based on these directives. The Journal wishes to become a space for debate and mediation between theoretical thought, technical knowledge and local know-how. It aims at hosting scientific articles as well as contributions from local communities and institutional actors who share this approach, experimenting innovative projects and practices. Moreover, the Journal is intended as an observatory on innovative practices and as a place for reflection, offering information, as well as conceptual and practical tools useful for active citizenship and institutions engaged in the governing and safeguarding of territories as common goods. The aim is to foster experience and knowledge exchange and, in a wider perspective, to promote continuing education and empowerment, by encouraging and strengthening ways of learning and self-learning.

Scienze del Territorio
Ritorno alla terra
numero 2/2014
pagine: 505
formato: 21x29,7 cm

Il secondo numero della Rivista, 2/2014, esce a pochi mesi di distanza dall’altro, sempre col titolo di Ritorno alla terra, perché è appunto il completamento delle sezioni presentate nel numero 1. La grande quantità di materiale raccolto nel periodo di avvio della Rivista e della Società ci ha suggerito di ripartire i documenti in due numeri, 1/2013 e 2/2014, strettamente collegati l’uno all’altro. In questo numero sono presenti le sezioni Scienza in azione, che raccoglie gli articoli provenienti dal flusso aperto della call for papers e dà conto di come il dibattito scientifico si situa rispetto al tema del Ritorno alla terra; Dialogo sulle scienze del territorio, in cui alcuni saggi mostrano la riflessione attorno alla ricostruzione di un sapere unitario delle Scienze del territorio a partire da diverse discipline o da raggruppamenti di esse; le Letture accompagnano il lettore alla scoperta o ri-scoperta di testi che trattano del tema del Ritorno alla terra, mentre le più consuete Recensioni descrivono testi inviati alla Redazione attinenti ai temi delle Scienze del territorio.
ISSN 2384-8774 (print)
ISSN 2284-242X (online)